Tankar angående mina bröst.

[Det blev ett jättelångt inlägg men jag kunde inte sluta skriva!]

Igår åkte mamma, jag och mormor och köpte bh. Så länge jag kan minnas har bh-inköp alltid framkallat negativa känslor och så även igår. Redan 5 minuter efter att vi hade köpt den blev jag surig, grinig och ledsen. Tänkte i detta inlägg förklara varför.

Jag har alltid haft "stora bröst för min ålder", eller ja, jag antar det. Jag kommer ihåg att jag började med bh tidigare än mina jämnåriga klasskamrater. I början hade man ju "topp" men de flesta behövde ju verkligen inte det utan det var mer en cool grej. Jag kommer också ihåg att jag redan då tyckte att det var jobbigt att ha bröst.

I början när jag hade A-C kupa var det väl ändå rätt okej. Jag kunde köpa en bh för ca 100kr på Lindex och då var det ju fortfarande mamma som betalade. Tiden gick och jag behövde köpa nya bh:ar allt oftare och oftare. Fick köpa större och större storlekar och till sist kom jag upp i D-kupa. Det var dagen då jag började hata min bröst. Det fanns ju nästan inga 70 D på Lindex, vart skulle jag nu gå?!

När jag hade gett upp tankarna på att hitta en bh på Lindex tog mamma med mig till Twilfit. Usch, jag hatade affären så fort jag gick in där. Naiv som jag var tyckte jag att det endast fanns tantbh:ar och jag skulle aldrig i livet ta på mig något därifrån. Vi fick hjälp av en som jobbar där och hon frågade vad jag ville ha för typ av bh. Vadderad såklart, aldrig att jag skulle ta på mig något sladdrigt. Hon plockade väl fram några stycken och de flesta satt verkligen inte bra, jag kommer ihåg att det var så jobbigt att prova 10 olika modeller och alla satt lika dåligt. Tillsist hittade jag väl en som satt någolunda bra och såg väl helt okej ut men då kom vi till det jobbiga nr.2 - priset. En bh kostade inte längre 100-150kr utan nu var det minst 300 spänn som gällde. Mamma betalade fortfarande men jag fruktade redan då dagen då jag själv var tvungen att betala.

När jag började få mitt studiebidrag och var tvungen att betala alla mina kläder själv började det bli riktigt jobbigt att köpa bh. Jag ville ju såklart inte spendera upp till 500kr på en bh när de flesta andra kunde köpa en billig på HM eller Lindex. Det var ju riktigt orättvist! Jag hade inte bett om att få stora bröst, jag ville ha A, B eller C-kupa som alla "normala" hade. Inte nog med att jag behövde betala dubbelt eller mer för en bh, vanliga kläder började sitta konstigt pga storleken på mina bröst. Tröjor blev korta framtill och vissa modeller kunde jag absolut inte ha om jag inte ville se ut som ett tält. Jobbigt läge för en tjej i slutet av högstadiet början av gymnasiet.

Det senaste året har ändå varit värst. Jag köpte fortfarande mina bh:ar på Twilfit och antingen hittade jag en bh som satt rätt kasst (och kostade fortfarande 300kr +) eller så behövde jag en större storlek vilket de såklart inte hade. Körde med försmå bh:ar och var tvungen att "fixa" hela tiden för att de inte skulle ploppa ut. Det var ju inte hållbart i längden och jag önskade att mina bröst på något magiskt sätt kunde bli mindre, eller åtminstonde sluta växa!

Efter att ha varit lite ledsen och klagat över mina bröst och det höga bh-priset bestämde mamma sig för att ta mig till en riktig underklädes-affär och köpa en bh åt mig. Vi hade varit där en gång förut och mamma hade köpt en bh till mig för 600kr eller så men jag tyckte att den satt för hårt åt och dum som jag var använde jag den inte så mycket förrän den blev för liten (inser i efterhand att den satt jättebra och att den ska sitta hårt åt). Jag fick också värsta skulkänslorna eftersom mamma kan köpa 3 stycker bh:ar till lillesyrran för samma pris som en till mig.

Igår stod jag där i affären och hon som jobbar där frågar vad jag har för storlek. "70 E tror jag..." säger jag lite skamset. "Öpnna jackan och tjocktröjan så kan jag kolla" säger hon och jag gör såklart som hon säger. Hon nickar och frågar sedan vad jag vill ha för typ av bh. Vadderad blir såklart mitt svar. Hon plockade ihop ett par stycken och jag gick in och testade. Fyfan tänkte jag eftersom de flesta såg ut som riktiga kärringbh:ar. Ångest ångest ångest kände jag där inne när hon sticker in en bh som faktiskt var skitsnygg. Jag testar den utan att ens märka att den bara har jättelite vaddering, det som tidigare har varit så himla viktigt. Jag tyckte att den satt bra fast att jag inte fick värsta klyftan som i puch-up:s. Bestämmer mig för att jag ska ha den men storknar nästan när hon slår in priset. 829 fucking svenska kronor! Det är mer än jag köper jeans för! Herregud! Mamma bestämde sig iaf för att köpa bh:n till mig och till en början var jag lite skeptisk till den. Jag måste erkänna att jag hellre hade velat ha en push-up så att jag fick en snygg klyfta.

Idag är jag jätteglad att mamma köpte den åt mig. Jag har bara behövt fixa till den 5 gånger idag istället för femtusen gånger som jag i vanliga fall behöver. Inget har ploppat ut och allt är frid och fröjd. Jag är fortfarande inte glad för att jag har värsta konstiga storleken (65 G) men jag är glad för att jag hittat min dröm-bh!
skrivet: 2009-10-05 @ 20:18:18
Kategori: Allmänt
Permalink


Kommentarer
Postat av: Amanda ♥

Superfin blogg, men min är också snygg. Kika gärna in, hoppas du får en strålande dag.



Allt bra med dig ?



Kraam!

2009-10-07 @ 12:49:17
URL: http://youpushedmeaway.blogg.se/
Postat av: Frida Naess♥

bra att de löste sig iaf (:

2009-10-07 @ 21:29:19
URL: http://naess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback